Digitale oprichting van een besloten vennootschap (bv)

Vanaf 1 januari 2024 is het mogelijk om een besloten vennootschap (bv) volledig digitaal op te richten, waardoor een fysiek bezoek aan de notaris niet langer vereist is. Het oprichtingsproces kan comfortabel vanuit huis worden doorlopen met behulp van een videoverbinding en digitale identificatie, dit alles onder begeleiding van een notaris die zich aan de andere kant van de videoverbinding bevindt. Het resultaat van dit innovatieve proces is een digitale akte, een primeur in Nederland.

Hoe gaat dat nou eigenlijk, digitaal zo'n bv oprichten?

De digitale oprichting van een besloten vennootschap (bv) vereist een digitale notariële oprichtingsakte. Het proces voorafgaand aan de ondertekening blijft vrijwel gelijk: er wordt contact opgenomen met de notaris, de wensen worden besproken en de concept akte wordt opgesteld. Vervolgens vindt in een digitale omgeving de digitale identificatie, bespreking van de akte en tot slot de digitale ondertekening plaats.

Voor digitale identificatie is een digitaal identificatiemiddel met het Europese betrouwbaarheidsniveau 'hoog' vereist. Dit kan met een applicatie die in staat is gegevens van een fysiek identiteitsbewijs uit te lezen en digitaal te verstrekken aan de notaris. Deze gekwalificeerde digitale handtekening is noodzakelijk.

De oprichtingsakte kan zowel in het Nederlands als in het Engels worden opgesteld. Bij digitale oprichting van een bv is alleen inbreng in geld mogelijk. Bij een inbreng in natura is het noodzakelijk om naar de notaris te gaan voor een reguliere oprichtingsakte.

Voor het digitaal oprichten van een bv heb je het volgende nodig:

- een uitnodiging per e-mail van de notaris met een link naar de online locatie waar de akte gepasseerd zal worden;

- een elektronisch identificatiemiddel met het Europese betrouwbaarheidsniveau 'hoog' en voor het zetten van een gekwalificeerde handtekening maak je gebruik van de applicatie ‘ItsMe’ op je mobiele telefoon (beschikbaar voor Android en IOS);

-  daarnaast is een geldig legitimatiebewijs nodig en een mobiele telefoon met camera. Voor extra verificatie van je identiteit maak je op je mobiele telefoon gebruik van de applicatie ‘ReadID Ready’.

Wanneer de bv daadwerkelijk wordt opgericht, ziet het proces van de ondertekening er als volgt uit:

- op het afgesproken tijdstip log je in via de uitnodiging op de digitale notarisomgeving. Daar identificeer je jezelf met de ‘ItsMe’ applicatie;

- na een geslaagde identificatie kom je in de digitale wachtkamer terecht;

- de notaris laat je vervolgens toe tot de digitale passeerkamer. De akte wordt nogmaals doorgenomen en na overeenstemming over de inhoud van de akte zal de notaris je vragen om de akte digitaal te ondertekenen;

- hierna ondertekent de notaris de akte, waarmee de bv officieel wordt opgericht.

Na de oprichting verzorgt de notaris de inschrijving in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel.

Meer weten over het digitaal oprichten van een bv? Voor enkele instructiefilmpjes en een antwoord op vaak gestelde vragen kun je terecht op deze speciale website. Mocht je nog vragen of interesse hebben, neem dan contact met ons op.

Vorige
Vorige

Levenstestament niet alleen voor oude mensen

Volgende
Volgende

Wyck notarissen is vanwege carnaval gesloten op maandag 12 februari en dinsdag 13 februari aanstaande. “Veer winse uuch ‘ne sjoene vastelaovend!”